Den třicátýpátý – výlet

S Kami, Matteem a Antoinem jsme se rozhodli, že se vydáme na výlet. Respektive já jsem se rozhodla, že chci do Brašova a Kami, že tam chce taky, protože tam je Halloween na hradě Bran (někdy také přezdíván jako Drákulův hrad), takže jsme spojily síly, navrhly chlapcům, jestli nechcou jet taky a jelo se.

Jelikož jsem se rozhodla cestovat opět s těmito lidmi, neobešlo se to bez komplikací, jak je Kamiinou specialitou, žádný plánování. Mělo se jet v sobotu ráno. V pátek jsme teprve věděli, kdy přesně se jede. To bylo celý. Sraz jsme měli mít v 8:30 v jejich bytě, kde nás měl vyzvednout vůz. Bylo to brzo, nicméně pro ně to nebylo tak brzo, páč tam bydlí, já jsem to měla další hodinu cesty. Nakonec jsem ale zvládla vstát v šest, připravit se a v 8:25 už jsem stepovala u dveří s plným močovým měchýřem, dožadujíc se volného záchodu.

 

img_20161029_083721
7:30 ráno, metro Titan

 

Matteo mi otevřel, já jsem vystřelila nahoru a poctivě vykonala, co bylo třeba. Jenomže auto nikde. Ani v devět nikde nikdo. Kluci už byli trošku naštvaní, jednak tím, že bylo brzo ráno a nejsou zvyklí vstávat a druhak protože už byli nachystaní. Tak jsem zašla za Kami do pokoje, ta si v klidu sušila vlasy, nikam nespěchala. Jen tak mezi řečí mi řekla, že to auto objednala až na devátou, aby kluci neměli zpoždění. Opravdu. (Kami byla noc předtím na nějaké party, kde zkoušela svůj dokonalý kostým, spala prej asi jen tři hodiny, určitě se bála, aby zrovna kluci nezaspali?) Nakonec náš odvoz, velice milej pán z Blablacar, přijel ve čtvrt na deset, takže jsme se tam všichni naskládali a jelo se.

Kami, jakožto velká komplikátorka nám v autě oznámila, že s náma do Brašova nepojede, páč tam bydlela půl roku, a že se sejdeme až v Râșnově, kde jsme měli ubytování. Tudíž jestli ju pan řidič nemůže vyhodit tam a nás pak v Brašově. Ono to není nijak daleko, asi dvacet kiláků, ale pan si řidič si musel trošku zajet. Tudíž nám to zkrátilo náš čas, kterej jsme měli na prohlídku města. Alespoň vzala klukům tašky, takže se s tím nemuseli tahat.

Do Brašova jsme dojeli o půl jedné, myslím. Pán nás vyhodil na nádraží a domluvili jsme se, že mu zavoláme ohledně cesty zpátky, páč chtěli se svou paní jet druhej den večer, což by se nám hodilo. Takže jsme se rozloučili a šli jsme hledat cestu do centra. Pěšky by nám to zabralo asi hodinu, takže jsme zvolili taxík. Všichni taxikáři se nás snažili okrást a nabízeli nám dvojnásobnou, někteří až trojnásobnou cenu. Já jsem to ale ukecala a nakonec jsme každej zaplatili jen 5 lei.

Pak jsme se jen tak procházeli a objevovali starý centrum. Počasí bylo zachmuřený, ale podzimní listí a pěkný město nás povzbuzovaly.

Brašov je o něco menší než Brno. Je to sedmý největší město v Rumunsku. Nachází se v Transylvánii, asi 170 km od Bukurešti (nicméně cesta tam zabere aspoň 2 a půl hodiny) a je obklopený Jižníma Karpatama. Vznikla tady rumunská hymna.

Město bylo založený roku 1234 německým rodem tzv. sedmihradských (transylvánských) Saxonů na žádost tehdejších uherských králů, aby tady rozvinuli města, obdělávali půdu a později aby chránili uherský hranice. Z architektury je to myslím dost poznat.

Co mě osobně zaujalo je název města. Někde jsem četla ve spojení s Brašovem název Corona (z latiny ‘koruna’) – takhle se poprvé objevuje v kronikách, pojmenování vymysleli podle Wikipedie němečtí kolonisti (Kronstadt) –latinskej i německej název se objevujou stejně často. Samotná etymologie slova Brašov mi přijde taky zajímavá, protože se přesně neví, z čeho to vzniklo. Je pár teorií. Jedna z nich tvrdí, že je to odvozený od řeky Bârsa – Slované to přetransformovali na Barsov a později na Brašov. Další teorie tvrdí, že název pochází z tureckýho slova barasu (bílá voda) se slovanským sufixem -ov.

Třešničkou na dortu je pojmenování města za komunismu (1950-60) – Orașul Stalin (město Stalin).

Dost teorie, teď už jen fotky:

img_20161031_111057
Piața Sfântului (Svaté náměstí) s výhledem na Bisericu Neagru

img_20161031_111204img_20161031_111459img_20161031_111231img_20161031_111654

 

img_20161029_160631
Biserica Neagră – kvalita fotky odpovídá počasí – správně Halloweenský/dušičkový

img_20161029_1712122

img_20161029_171000
Strada după ziduri (ulice Za Zdmi)
img_20161029_170848
výšlap na Turnul Alb (Bílá věž)

img_20161031_111728img_20161031_111758

img_20161029_171041
Hodinářství [časornykar]
img_20161029_170927

Troška podzimu pod kopcem Tâmpa (ten kopec s nápisem Brașov, kterej je vidět z některých fotek) – jela odtud i lanovka nahoru a dolů/hodinovej výšlap, ale byla taková zima a neměli jsme tolik času, že jsme nakonec nahoru nejeli.img_20161029_160827img_20161029_160918

 

 

 

 

Leave a Reply

