Den šedesátý pátý

Téměř celou neděli v Aténách pršelo, takže jsem toho tolik neviděla. Byli jsme se podívat k moři. Vonělo to tam jako sůl. Měla jsem štěstí, že fakt asi pět minut, kdy jsem fotila tyhle fotky nepršelo. Za to foukal šílenej vítr.img_20161127_150118

Co mě na Balkáně hrozně baví jsou ty extrémy. Ta diverzita. Ku příkladu v Aténách mají přímo vedle pobřeží tramvajovou trať. Můj hostitel říkal, že v Aténách prej tramvaj vůbec nepotřebujou, že se všude prodlužuje metro a že tramvaj je zbytečně pomalá, zabírá místo a akorát za to město vyplázlo hrozně moc peněz. Mně se to ale líbí.img_20161127_150145img_20161127_132617img_20161127_150202

V neděli jsme se stavili už jenom pak v jedné kavárně přímo vedle moře, ale protože pršelo, tak jsem žádný fotky nepořídila.

Pondělí 28.11.
Vstávala jsem lehce před sedmou ráno. Připravila jsem se na odchod a společně s Lefterisem jsme vyrazili busem do města. On do práce, já na procházku. Bylo to naposledy, co jsme se za můj pobyt viděli. Takže jsem se s ním rozloučila, moc hezky jsem mu poděkovala a vyrazila na průzkum.

Autobus mě vyhodil na zastávce Academia. Je tam univerzita a knihovna (chci studovat v Řecku!!).

img_20161128_132313img_20161128_132409img_20161128_132338

Pak jsem sedla na metro (ve kterým sice není moc signál, ale aspoň mají ve stanicích wifinu) a jela jsem dvě zastávky k Acropoli, kde jsem měla sraz s jedním klukem z Indie, kterej rok cestoval po Evropě. Znám ho z Bukurešti, protože jsem se asi dva týdny zpátky nabídla, že mu ukážu Bukurešť, kterou v tu dobu navštěvoval. Tak teď jsme se zas sešli v Aténách. Náhoda. Protože to nevypadalo, že bude pěkně, viz fotky nahoře, už jsem měla v hlavě plán navštívit muzeum Acropolis. To ale otvíralo až v devět a my jsme měli sraz už o půl. To ale nevadilo, páč jsme oba měli hlad, takže jsme zašli do jedné z několika kaváren/pekařství, který se nacházely okolo. Já jsem si vybrala špenátovej koláč a cookie sušenky (proč se tomu říká cookie sušenky, když cookie=sušenka?!). Špenátovej koláč by si měli přejmenovat na koprovej koláč a sušenky na dusikrčenky. Asi jsem narazila na špatnej podnik zrovna.

Odbila devátá a muzeum se otevřelo. Celý muzeum je postavený na ruinách části Akropole. Hned při vstupu člověk musí projít skenem jako na letišti, včetně batohu. Celý muzeum je funglnový. Vstup není zas tak hroznej, v zimě je to jen asi 5 éček.

V první patře se nachází sochy, sesbíraný z celé Akropole, který přežily. Nejsou kompletní, ale obrázek si člověk udělá. Co mě dostalo asi nejvíc je, že stejně jako Trajánův sloup, i všechny stavby, včetně soch, byly dřív barevný. Nic nebylo z krásnýho bílýho mramoru nebo jinýho šutru. Řekové si svoje umění vymalovávali. Což vypadalo na jednu stranu komicky a na druhou stranu to vypadalo úplně jinak, než to člověk zná. Protože v žádným historickým filmu to vybarvený není. Minimálně co si tak vybavuju.

Illustration of Reconstruction of Parthenon from the Acropolis in Athens
pro představu, takhle vypadal Pantheon

img_20161128_132608img_20161128_132632

img_20161128_094904
Ze třetího patra bylo vidět podlahou až do patra prvního, který mělo taky skleněnou podlahu, takže se dalo vidět až na ruiny pod muzeem!
img_20161128_202943
3.patro bylo nesmírně chytře vymyšlený! Totiž ta zeď úplně vpravo s tím pruhem těch vyrývaných desek má být model 1:1 Pantheonu a ty desky jsou kopie desek, který byly postupem času z Pantheonu sundaný (některý dokonce chybí protože byly zničený/ukradený v minulosti)…a když člověk vešel do těchto šedých zdí, ocitl se v takovým “sále”, kde se promítal film o historii celýho Pantheonu, včetně 3D prohlídky

img_20161128_103308img_20161128_103446img_20161128_103806

V půlce naší návštěvy muzea ovšem začalo hrozně pršet a nepřestalo ani když jsme odcházeli. Takže jsme si užívali příjemný deštík, všude kolem nás tekla voda, protože řecká kanalizace stojí za prd. Došli jsme na Monastiraki náměstí, kde jsme se rozloučili, protože já jsem měla sraz ještě s jednou slečnou z Česka, která je momentálně v Řecku na Erasmu.

Co jsem se od ní tak dozvěděla, tak Řecko není oproti Rumunsku zas tak jiný. Prej tam nic nefunguje jako v Rumunsku, furt jsou zácpy někde, mají problémy s vodou, topení většina bytů ani nemá a přímotopy jim sem tam zfajrujou. Jedinej rozdíl je prej v cenách, v Rumunsku je levněji.

Protože už byl pomalu čas oběda, tak jsme zamířily do jedné restaurace kousek od náměstí a objednaly si. Já jsem se rozhodla, že když už su v Řecku, že si musím dát Tzatziky. Souvlaki už jsem měla, tak jsem si objednala sýrovej koláč s mátou, protože to mě teda fakt zajímalo, jak bude chutnat.

Po těch dvou měsících strávených v Rumunsku by už člověk řekl, že nebudu naivka v očekávání dobrot bez kopru. I v tomto případě jsem se spletla a přistály mi na stole rovnou dva chody obsahující kopr. Koláč nebyl moc koláč. Byly to spíš kapsičky plněný koprem, s náznakem sýra. Po mátě ani vidu (těžko říct, jestli tam opravdu byla, kopr je přece taky zelenej), ani chuti. Tzatziky byly překvapivě dobrý a ten kopr tomu dával docela dobrej nádech. Řecký tzatziky u mě tudíž mají bonusový body. Dávají tam míň okurků a hustější jogurt (ten jejich řeckej, aaaach!), víc česneku, tudíž ten kopr se dost neutralizuje. Díky Řecku mi možná i začne chutnat kopr. Ale nebudeme dělat ukvapený závěry zatím.

Po tomto gastronomickém zážitku mi už nezbývalo moc času, takže jsem se i s touto milou slečnou musela rozloučit a zároveň se rozloučit i s Aténama.

Bylo to krásný, krátký a pro mě rozhodně nezapomenutelný. Rozhodně to nebylo naposledy, co jsem tam byla. Příště už ale přijedu vybavenější (zkusím se do příště naučit číst řeckou abecedu a trošku víc slovíček, haha).

img_20161128_165034img_20161128_165139

 

Leave a Reply

